312E0 Preah Monivong Blvd (93), Phnom Penh 12302

Funan Techo Canal: Czy Sprosta Oczekiwaniom?

 

Funan Techo Canal

 

 

Długo wyczekiwany  projekt Funan Techo Canal został oficjalnie rozpoczęty 5 sierpnia 2024 roku. Jego celem jest połączenie korytarzy wodnych Kambodży na długości 180 kilometrów, przebiegających przez prowincje Kandal, Takeo, Kampot i Kep. Koszt inwestycji szacowany jest na około 1,7 miliarda USD. Jest to jeden z wielu wielkoskalowych projektów infrastrukturalnych, które mają na celu poprawę pozycji gospodarczej Kambodży.

Projekt został ogłoszony w 2023 roku po 26 miesiącach badań wykonalności i pierwotnie miał zostać ukończony do 2028 roku. Jednakże, Hun Manet w maju 2024 roku zasugerował, że realizacja projektu może zająć od 5 do 6 lat, a niektórzy obserwatorzy kwestionują, czy budżet na projekt nie jest zbyt niski.

Kambodza Funan Techo Canal

Ceremonia Inauguracyjna i Uroczystości

Ceremonia rozpoczęcia budowy miała miejsce w wiosce Prek Takeo, gmina Samrong Thom w dystrykcie Kien Svay w prowincji Kandal. Udział w niej wzięli Premier Kambodży Samdech Moha Bovathibodi Hun Manet, Pierwsza Dama Lok Chumteav Dr. PICH. Chanmony HUN Manet oraz liczni ministrowie i przedstawiciele rządu.

Na kilka dni przed ceremonią ogłoszono, że dzień ten będzie obchodzony jako święto państwowe, a w uroczystościach weźmie udział nawet 10 000 osób. Cały kraj o godzinie 9:09 został wypełniony dźwiękami dzwonów, gongów i bębnów. Zorganizowano również dwa duże koncerty – jeden na Koh Pich w Phnom Penh, a drugi w Takhmao w prowincji Kandal. Wieczorem w stolicy odbyły się także pokazy sztucznych ogni.

Struktura i Długość Kanału Funan Techo

Kanał ma mieć długość 180 kilometrów, łącząc Phnom Penh z nadmorską prowincją Kep i docierając ostatecznie do Zatoki Tajlandzkiej. Projekt podzielony jest na trzy etapy:

  1. Pierwszy segment (20 km): Łączy główną rzekę Mekong z rzeką Bassac.
  2. Drugi segment (30 km): Podąża naturalnym biegiem rzeki Bassac.
  3. Trzeci segment (130 km): Łączy rzekę Bassac z Zatoką Tajlandzką przez port w Kep.

 

Funan-Techo-Canal mapa

 

Kanał będzie miał około 100 metrów szerokości u góry i 80 metrów u dołu, z głębokością 5,4 metra (w tym 4,7 metra głębokości nawigacyjnej i 0,7 metra marginesu bezpieczeństwa). Będzie posiadał dwa pasy ruchu, umożliwiające bezpieczne poruszanie się statków w obu kierunkach, o maksymalnej nośności do 3 000 ton.

Koszty i Finansowanie Projektu

Koszt projektu szacowany jest na około 1,7 miliarda USD, z głównym źródłem finansowania pochodzącym od China Road and Bridge Corporation w ramach 50-letniego modelu BOT (Build-Operate-Transfer). W czerwcu 2024 roku Premier Hun Manet potwierdził, że 51% udziałów będzie należało do inwestorów kambodżańskich.

Około 1,6 miliona osób zamieszkuje tereny po obu stronach planowanego kanału, które zostaną dotknięte projektem. Rząd zapewnił, że zastosowane zostaną „sprawiedliwe odszkodowania” oraz przesiedlenia na wzór tych, które miały miejsce podczas budowy autostrady Phnom Penh-Sihanoukville.

Cele Gospodarcze Kambodży dzięki Budowie Kanału

Głównym celem kanału Funan Techo jest zmniejszenie zależności Kambodży od wietnamskich szlaków handlowych, co może obniżyć koszty transportu morskiego o 70% i przynieść znaczne dochody z opłat za korzystanie z kanału. Kanał ten ma również wspierać rozwój sektora nieruchomości oraz napędzać gospodarkę Kambodży, tworząc nowe miejsca pracy i zwiększając produktywność rolnictwa poprzez lepsze zarządzanie zasobami wodnymi.

 

Znaczenie Strategiczne i Wyzwania

Kanał Funan Techo jest postrzegany jako kluczowy element strategii Kambodży mającej na celu przekształcenie kraju w ważny hub logistyczny w Azji Południowo-Wschodniej. Jednak projekt ten budzi również kontrowersje, zarówno ze względu na potencjalne negatywne skutki środowiskowe, jak i napięcia geopolityczne, zwłaszcza w odniesieniu do relacji z Wietnamem.

Jeśli projekt zostanie zrealizowany bez większych problemów, Kambodża zyska na znaczeniu jako kluczowy gracz w regionalnej logistyce, co przyniesie korzyści wielu branżom, w tym sektorowi nieruchomości.